Lær at realisere dine idéer
E-design står for ’Entrepreneurship & design’ og er en kreativ iværksætteruddannelse med fokus på basisværktøjer inden for design og forretning. Uddannelsen udbydes af KEA, og studerende lærer bl.a. om hele processen fra at få en idé til at realisere den i virkeligheden.
– Når man er færdig, kan man gå ud og skabe sin egen virksomhed. Men det er en 2-årig videregående uddannelse, så vi fører de studerende igennem vanvittig meget på kort tid, siger Ditte Maria Bangsund-Pedersen, adjunkt og team koordinator i E-design.
E-design er en praksisnær og innovativ uddannelse. I løbet af første og andet semester får man stillet projektopgaver, som man arbejder på i teams. Ofte skabes projekterne i tæt samarbejde med virksomheder, der til sidst giver feedback på de studerendes løsninger. I et modul med fokus på innovation får hver studerende uddelt fire hvide t-shirts og får til opgave at komme tilbage med så mange kontanter som muligt. I år leverede hele årgangen samlet set 35.566,50 kr. efter 2,5 ugers arbejde. Et andet eksempel er, at de studerende har skullet udvikle en kampagne for et kosmetikmærke, som udvikler antirynkecreme.
På fjerde semester kommer de studerende i praktik. E-design er kendt for at fostre ”kreative blæksprutter”, som både forstår den kreative proces og har forståelse for en virksomheds bundlinje, siger Ditte Maria Bangsund-Pedersen:
– Når de kommer i praktik, er der virksomheder, som ikke ved, hvad E-design er, men bagefter bliver de rigtig interesserede, fordi e-designere har en stor generalistviden og samtidig er personer, som bare går ud og går i gang med tingene.
Bliv specialist i kreativitet og design
Hvis du har et arbejde, men gerne vil øge dine kreative kompetencer, er Akademiuddannelsen i Kreativitet & Design i medie-og kommunikationsbranchen målrettet dig. Betalingsuddannelsen udbydes af Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og skal afsluttes inden for seks år. Målgruppen er deltagere, som er i arbejde, men som ønsker at tilføre kreativitet og visuel kommunikation til den virksomhed eller organisation, de arbejder i, eller for selvstændiges vedkommende til deres egen virksomhed.
– På uddannelsen er der en kombination af interne og eksterne undervisere, dvs. at branchefolk kommer og underviser. Derfor tager cases og opgaver udgangspunkt i det pulserende liv i erhvervslivet og organisationer, siger Rikke Hagemann Olsen.
Hun udvikler modulerne på uddannelsen og fortæller, at den er tilrettelagt sådan, at man også kan passe sit arbejde. Uddannelsen indeholder både obligatoriske fag og valgfag, hvor man kan specialisere sig i f.eks. illustrationer, grafisk design til små skærme eller typografi.
– Valgfagene er til for at lave en yderligere vinkling på uddannelsen. Hvis man gerne vil arbejde med reklame og ideer, er det f.eks. en god idé at tage art direction og reklamestrategi, som er to valgmoduler, siger Rikke Hagemann Olsen.
Obligatoriske moduler indebærer layout, den kreative proces og kommunikationsdesign. Til sidst afsluttes uddannelsen med et afgangsprojekt, hvor eksempler på produktioner har været iPad-magasiner og apps. På uddannelsen arbejder deltagerne løbende med produktioner eller såkaldte kommunikationsartefakter, hvor idéen er, at det skal have en relevans for den virksomhed, de er ansat i.
Få det bedste af to verdener
Med en uddannelse i Communication Design & Media lærer man to vigtige discipliner: design og kommunikation. Som studerende får man bl.a. kompetencer i retorik, visuel kommunikation og innovativ kommunikation. På uddannelsen arbejdes der med det brede designbegreb, dvs. med immaterielle løsninger såvel som materielle. De studerende får en bred viden om designmetoder og -processer for at komme frem til innovative løsninger, fortæller Trine Bekkersgaard Stark, adjunkt i Communication Design & Media. Uddannelsen udbydes af KEA, varer halvandet år og er en top-up bachelor, dvs. at man skal have gennemført et basisforløb på to år først.
Et tæt samarbejde med erhvervslivet og en praksisnær tilgang kendetegner uddannelsen. Tidligere har man haft samarbejdspartnere som Bitchslap Magazine og IKEA, og på sidste semester samarbejdede man f.eks. med plejehjemssektoren.
– De studerende skulle ud på plejehjemmet og finde værdier for derefter at overføre dem til et kommunikationsprodukt. Der kom løsninger i form af virtuelle borde, hvor man kan spille, til nye ordninger for besøgsvenner, og et projekt havde til formål at skabe nye, positive stemninger i de forskellige rum, siger Trine Bekkersgaard Stark.
Cirka halvdelen vælger efterfølgende at læse en kandidat, mens resten bliver selvstændige eller søger job. Nogle kommer ud i kommunikationsafdelinger, PR-bureauer, bliver ansat på store danske livsstilsmagasiner, andre bliver projektledere, mens andre igen bliver researchdesignere.
– Mange får job der, hvor de har været i praktik. Virksomhederne er ellevilde og synes, at det er fedt, at de studerende er så selvstændige, siger hun.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar