onsdag den 10. januar 2018

Universitetet giver dig mange flere muligheder end du aner

Universitetet giver dig mange flere muligheder end du aner – husk at udnytte dem!
Da jeg begyndte på universitetet tilbage i 2008 skulle jeg være revisor, talknuser, talnørd, økonom når jeg blev færdig. Jeg skulle have et job på et revisionskontor og blive lykkelig der. Sådan tænker de fleste når de melder sig på deres drømmestudie i forhåbningen om at få et job i den pågældende branche.
Men sådan gik det ikke for mig – det blev meget større eventyr end det.
Som så mange andre, mødte jeg under min studietid nogle fantastiske mennesker, fra nogle helt andre studieretninger end min egen – mennesker jeg før jeg startede på studiet havde svoret jeg aldrig ville have noget til fælles med. Men det fik jeg.
Gennem studiejobbet på Aalborg Universitet mødte jeg en gut, der første gang jeg mødte ham talte om havde haft Skives største samling af fisk. På daværende tidspunkt ret pussigt, men ok. Der sad vi, en tal nørd og en gut der havde en fascination for fisk. Udefra set har vi nok været et ret spøjst par. Men et stærkt venskab blev knyttet – og vi blev hurtige enige om at iværksætteri var spændende og i samarbejde med Aalborg Universitets afdeling for iværksætteri, SEA (Supporting Entrepreneurship at Aalborg University), fik vi mulighed for at stifte et netværk for folk med samme interesser som os, nej ikke fisk og tal, men iværksætteri.
Netværkede voksede og talte en overgang over 1200 medlemmer.
Men som med alt muligt andet er iværksætteri ikke fedt at tale om – det skal udleves i praksis, så det gjorde vi. Vi stiftede et digitalt mediebureau, Pikuseru, (Ja spøjst navn, men vi var ret nørdede anlagt og det betyder ret simpelt pixels, på japansk). Min makker havde nogle åbenlyse talenter for det grafiske og jeg havde et godt netværk at sælge det hele på. Det hele gik rigtig stærkt og virksomheden tæller i dag fuldtids grafikere, designere og programmører, en fuld ordrebog og blandt kunderne er Forsvaret, Spar Nord, Bon’A Parte, AVV, Telenor, Aller koncernen, Digitaliseringsstyrelsen, Staten, en lang række danske kommuner og regioner og mange mange flere. I dag har jeg solgt min andel af virksomheden. Men revisionskontorenes mørke kontoer trak stadig ikke og i samarbejde med en anden universitets-kammerat stiftet vi en digital platform for gæld og inkasso, inkasso tjenesten, Debito.dk i samarbejde med inkassobureauet Lindorff, Nordens største inkassobureau. Den indre talnørd og iværksætter fandt hjem.
Humlen…
Hvad er humlen med alt dette her? Jo… for mig er det vigtigt at belyse, at universitetet ikke kun giver dig vigtig teori du kan omsætte til et job – nej, universitetet giver dig en unik mulighed for at møde, samarbejde og netværke med fremtidens talenter. Talenter du selv er i blandt! Så har du den mindste iværksætter i maven, uanset om det er inden for din egen studieretning eller en helt anden, og uanset om du ønsker at opfinde et verdensomspændende produkt, eller blot ønsker en mindre virksomhed, så udnyt at du lige nu ikke har det store at miste og ikke mindst at du har de perfekte rammer og mulighed for at forfølge den indre iværksætter – og gøre det med nogle mennesker der kan udvikle dig personligt og fagligt… og forhåbentligt at kunne leve af det! Så måske skal du ikke vente på at få et job – men skabe det selv!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Perker lærer udsagnsord?

Det er ikke ligetil, og det ligger mange på sinde at lægge mærke til forskelle på ligger, lægger og lækker. Her ligger for eksempel nogle ...