onsdag den 10. januar 2018

Kan et praktikophold ændre dit liv?

“In theory, theory and practice are the same. In practice, they are not.” – Albert Einstein

Jeg vil nu fortælle historien om, hvordan et praktikforløb i havnebyen Grenaa ændrede hele min livsfilosofi og tilgang til min uddannelse. Du vil lære af de erfaringer, som jeg har opnået under mit praktikforløb. Erfaringerne medførte, at jeg tog beslutningen om skifte institut, og at jeg tog min uddannelse i en helt anden retning end oprindeligt tiltænkt.

Jeg valgte at tage i praktik på 6. semester, da jeg trængte til eventyr og at komme ud og teste teorien fra universitetet. Jeg havde læst artikler om, at mange nyuddannede ingeniører mangler evnen til at omsætte deres teoretiske viden til konkret, praktisk ingeniørarbejde. Jeg flyttede derfor ned i en ferielejlighed i Grenaa, hvor jeg arbejdede i udviklingsafdelingen hos en spændende virksomhed ved navn Cobham Systems. Spectronic Systems udvikler spionudstyr for efterretningstjenester og specialstyrker verdenen over.
Jeg oplevede her forskellen imellem teori på universitetet, og det at bruge teori i praksis.

Shit! det kan jeg ikke huske.

Vi er ved at fejlsøge et elektronisk kredsløb, en medarbejder peger på et diagram og spørger mig mens han peger: “når den går høj, hvad sker der så med denne?”. Shit! Jeg har ingen idé. Jeg kunne løse vildt komplicerede matematiske designproblemer, men ikke dette basale problem,- pinligt! Jeg gik hjem og støvede min gamle kredsløbsdesign bog af. Ikke flere avancerede convexoptimeringsligninger til mig – nu gælder det i stedet om, at få det grundlæggende helt ind på rygraden.

Forskellen mellem teori og praksis

I praksis kan det ofte være nødvendigt at kombinere viden fra flere forskellige fag, og finde de rigtige facts frem i de rigtige situationer. At kunne tage elementer lært fra forskellige situationer og kurser og sætte dem sammen til en ny konkret løsning. Dette kræver snarere en dyb forståelse for basale principper istedet for en overfladisk teoretisk forståelse for et bredt antal emner.
“Essensen af viden er at anvende den, ikke at besidde den.” – Konfucius.
Erfaringen fra mit praktikophold medførte, at jeg nytænkte min tilgang til min uddannelse. Jeg mener, at det vigtigste du lærer på universitet ikke er det faglige – det er den type person, som du bliver i processen. Jeg vælger nu i højere grad at fokusere på at få praktisk erfaring, personlige kompetencer og netværk. Jeg ligger nu mere tid i mine frivillige aktiviteter og har valgt en anderledes kandidat. Jeg har lært, at jeg vil være mere end “bare” en ingeniør. Jeg vil være en kreativ opfinder, en banebrydende initiativtager og forstå, hvordan de produkter vi udvikler indgår i en større sammenhæng. Det kan være enten som selvstændig eller i en virksomhed.

Efter praktikopholdet prioriterer jeg nu markant anderledes i mit liv. Hvad tror du, at du vil kunne få ud af et praktikophold?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Perker lærer udsagnsord?

Det er ikke ligetil, og det ligger mange på sinde at lægge mærke til forskelle på ligger, lægger og lækker. Her ligger for eksempel nogle ...