onsdag den 10. januar 2018

En mønsterbryder kravler ud af sin skal


Efter at jeg i en årrække havde arbejdet fuldtid indenfor salgs- og kundeservicebranchen på bl.a. Malta for et nordisk gambling-selskab, så valgte jeg at tage tilbage til Danmark for at tage min bachelor på universitetet. Jeg kommer nemlig fra en familie, som aldrig har været en del af disse prægtige institutioner. Begrebet mønsterbryder tiltaler mig rigtig meget og jeg har altid fået af vide, at jeg er langt skarpere når jeg bruger mit hoved end mine hænder.
Af denne grund har jeg altid fået af vide af lærere, venner og familie at jeg hørte hjemme på universitetet. Det er dog også et match lavet i himlen. Hvis jeg fik af vide at jeg skulle beskrive mig selv med et ord, så ville videbegærlig være det ord der ville komme først op. Jeg nyder til fulde at sætte mig grundigt ind i nye ting og se denne nye viden præge de ting jeg laver i dagligdagen. Efter min optagelse fandt jeg dog hurtigt ud af, at jeg havde fået adgang til en resource så stor at jeg på ingen måde ville kunne sætte mig ind i det hele. Pensummet på min bachelor gav mig heller ikke helt den dybde jeg havde ønsket, så jeg begyndte at sætte fokus på et selvstændigt emne som jeg arbejdede med i mine projekter på 5 og 6 sem. Begge opgaver gav mig naturligvis topkarakter, hvilket var dejligt, da jeg virkeligt brændte for emnerne.
Emnerne var dog langtfra trukket ud af den klare luft, da en serie af forskellige events gav mig lysten til at sætte mig ind i det. På mit 4. semester tog jeg et udlandsophold i USA – nærmere bestemt i Iowa – hvor jeg stiftede bekendtskab med amerikanernes måde at netværke på. Lad mig bare sige at de har mangler på nogen felter, men networking er ikke et af dem. Amerikanere har altid antennerne ude og er meget interesseret i hvordan man kan hjælpe hinanden. Dette er også et af formålene med det de kalder fraternities og sororities, som jeg stiftede intimt bekendtskab med derovre. Jeg deltog i div. mixers med dem, hvor man nemt kunne mærke at networking var formålet med dem. Det var derfor heller ikke særligt underligt for mig, at finde ud af at rigtig mange succesfulde amerikanere har været en del af den tradition på universitetet.
Da jeg kom hjem og begyndte mit 5. sem. var diskussionen omkring nytteværdien af humaniora igen igang. Samfundvidenskabelige interesse-organisationer stod i kø for at bashe de ubrugelige humaniora-studerende, hvilket gjorde at jeg fik lyst til at undersøge job-tallene og den praksis der er på arbejdsmarkedet med rekruttering af talent. Jeg fandt hurtigt ud af at det er en myte at samfunds-videnskabelige kandidater er mere værd end humaniora kandidater. En anden ting jeg hurtigt fandt ud af er at dem der rekrutterer har en klar tendens til, at rekruttere talent der ligner dem selv på en lang liste af parametre. Dette er der mange grunde til som jeg ikke vil gå ind i her, men det havde nogen vidtstrækkende konsekvenser for virksomhedernes eller organisationers konkurrenceevne.De havde simpelthen ikke de samme forudsætninger for, at kunne skabe innovation da det talent der blev ansat ikke udfordrede den nuværende tankegang på området. Der var kort sagt ikke diversitet nok til at være i stand til det.
Efter at jeg har læst en stor del af vores pensum på Turisme på min kandidat, så bliver det mere og mere klart for mig at det at blive udfordret af mennesker med andre livsanskuelser er vigtigt. Jeg oplevede selv at jeg voksede rigtig meget da jeg både arbejdede på Malta og studerede i USA, hvilket jeg kan takke de fantastiske mennesker jeg mødte der for. De gav mig inspiration til at tænke udenfor boksen herhjemme, hvilket jeg nyder rigtig godt af idag. Jeg tror på at alle destinationer har noget at lære folk og jeg vil gerne være med til at sætte mit personlige præg på denne oplevelse. Især med tanke på at millenial generationen kun virker til at være mere og mere interesseret i at ændre den traditionelle rejseoplevelse i fremtiden, så tænker jeg at Turisme virkeligt er en interessant branche som man bør holde øje med i de kommende årtier.
Alle disse ting har alle den fællesnævner, at netværks skaber kontakt imellem mennesker. Igennem min research har jeg fundet ud af, at jeg er nødt til at tænke på netværks på en helt ny måde. En gammel kammerat, som er yderst succesfuld idag, sagde engang til mig at: “Du er ikke stærkere end de folk du omgiver dig med”, hvilket giver rigtig god mening idag. Af denne grund satte jeg også fokus på, at skabe et initiativ på egen hånd som kunne hjælpe mig med at møde succesfulde mennesker. Jeg mødte hurtigt nogen ligesindede som havde den samme idé, så vi satte os ned og skabte en online platform som byggede bro mellem erhvervslivet og universitetsstuderende. I dag er vi tæt på at søsætte platformen efter at have netværket med en masse succesfulde danske virksomheder, hvilket har givet mig adgang til et helt essentielt netværk jeg kan bruge senere hen i livet også.
Det at være iværksætter har altid været en drøm for mig, men dét at kombinere egen virksomhed og egne interesser igennem studiet har givet mig rigtigt meget. Derfor valgte jeg også at blive matcher, da den potentielle synergi-effekt har nogen rigtig interessante udsigter. Jeg tror dertil også meget på det min gamle kammerat fortalte mig, så derfor ser jeg AAU Matchmaking som en unik mulighed for at arbejde med ambitiøse mennesker der kan udfordre mig til at udvikle mig i en langt større grad. Det giver mig også muligheden for at hjælpe andre mennesker med deres problemer, hvilket jeg nyder til fulde, da det giver en et energi-boost der giver livet mening. Man kan være noget så succesfuld på egen hånd, men hvis man ikke trækker andre folk med op undervejs så bliver det hurtigt ensomt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Perker lærer udsagnsord?

Det er ikke ligetil, og det ligger mange på sinde at lægge mærke til forskelle på ligger, lægger og lækker. Her ligger for eksempel nogle ...