onsdag den 10. januar 2018

Matematik-økonomi og kopnudler

Matematik-økonomi, er det ikke svært? Hvad kan du? Hvad bliver du? De spørgsmål får jeg næsten hver gang jeg nævner min uddannelse, og jo, det er nok også svært for mange. Jeg kan en hel masse forskellige ting – men hvad jeg bliver, det må de næste par år vise.
Matematik har altid været min stærke side, så for mig var det helt naturligt, at vælge den uddannelse. Gennem folkeskolen var matematik altid det jeg kunne. Der var ét resultat, som bare skulle findes. Derfor valgte jeg også matematisk retning på gymnasiet, hvilket jeg ikke har fortrudt. Det gav mig en bred pallette af muligheder, hvor det så var op til mig at finde ud af, hvad jeg virkelig brændte for, og synes var interessant. Helt tilfældigt faldt jeg over matematik-økonomi, mens jeg ledte efter uddannelser på AAU, for jeg havde allerede besluttet det var her jeg skulle læse. Og her står jeg så i dag – jeg er lige startet på min kandidat i matematik-økonomi med speciale i operationsanalyse, men hvordan kommer AAU Matcher ind i billedet?
Jo, det er en sjov historie, som startede med 150 gange kopnudler, vundet i en   konkurrence, som jeg ikke vidste, at jeg deltog i. En stemme på facebook og så fik jeg en mail fra AAU Matchmaking, om at jeg havde vundet. Det gav mig lysten til at finde ud af, hvad er det der AAU Matchmaking for noget? Jeg startede med at blive medlem af et advisory board, hvor vi hjælper med at gøre AAU Matchmakings facebook- og hjemmeside mere brugervenlige, så de henvender sig til studerende.
Derigennem fik jeg et tilbud om at deltage i en Solution Camp om Solution Camp, hvor der skulle udvikles nye ideer, om hvordan man bedre kommer ud til de studerende. Det gav mig mere og mere kendskab til det at have et netværk, og hvad det er Matchmaking arbejder med. En mail i starten af sommerferien i år gav pludselig mulighed for at udvide mit netværk – nemlig ved at blive AAU Matcher. Det var ikke noget, jeg var længe til at takke ’ja tak’ til, fordi jeg hurtigt så potentialet for at styrke både mit eget netværk og hjælpe mine medstuderende med at få et bedre netværk.
Som AAU Matcher får vi muligheden for at være bindeleddet mellem de studerende og virksomheder. Ligesom det giver mulighed for at møde en nye spændende personer og virksomheder – og her oplever man vigtigheden af at få skabt sig et godt netværk. Det giver stof til eftertanke, og en lyst til at formidle budskabet om netværk videre til andre studerende. Mange studerende tænker ikke meget i netværk, hvilket jeg heller ikke selv gjorde, før jeg blev introduceret for AAU Matchmaking.
Selvom jeg er ny i Matcher-faget, har det allerede givet mig en større forståelse for netværk, og måden at præsentere sig selv på over for andre og virksomheder – hvilket jeg for få måneder siden ikke brugte mange tanker på. Men alle de nye indtryk og den nye viden er kun en start, og jeg glæder mig til at bruge mere tid som AAU Matcher, og forhåbentligt få budskabet om netværk rundt til andre studerende, således mit arbejde som Matcher giver mening!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Perker lærer udsagnsord?

Det er ikke ligetil, og det ligger mange på sinde at lægge mærke til forskelle på ligger, lægger og lækker. Her ligger for eksempel nogle ...